Bryd dine dårlige pengevaner

Er dine penge tit forsvundet en uge efter du har fået løn, og oplever du ofte at være overrasket over hvor mange penge, du faktisk bruger? Så er det måske fordi du har nogle uheldige eller usunde pengevaner. Det er ofte de små vaner i hverdagen, som har stor betydning for din økonomi.

Men bare rolig! Her får du 10 tips til sunde pengevaner:

Vær opmærksom #1

For at komme dine dårlige pengevaner til livs, handler det om at opdage dem. Derfor skal du sætte dine økonomiske valg under lup. Køber du eksempelvis altid en kaffe på vej til arbejde i stedet for at lave det derhjemme, så løber det i slutningen af måneden op i en masse penge. Det handler ofte om de helt små mønstre i dine vaner.

Bruger du dine abonnement-tjenester? #2

Er du medlem af et fitnesscenter, men kan ikke huske hvornår du sidst har været dernede? Eller er du medlem af alle streamingtjenester, men bruger dem sjældent eller aldrig? Husk tilbage på hvornår du sidst har brugt dem, og overvej om du skal dele tjenesterne med nogle venner eller om du overhovedet kan lide at træne i et fitnesscenter, eller om du bare er medlem, for at lette din samvittighed.

Uforudsete udgifter #3

En ny tandlægeregning, vandskade eller reparation på bilen kan vælte hele dit budget, hvis du ikke har lagt penge til side til uforudsete udgifter. Husk derfor at lægge penge til side hver måned, så du ikke skal ud at låne penge, hvis pludselig får en uforudset regning.

Impulskøb #4

Langt de fleste butikker har åbent næsten hele dagen, og hvis lysten til at shoppe melder sig om aftenen eller natten, så kan du købe online. Hvis du har tendens til at impulsshoppe er det bedste du kan gøre, at sove på alle dine køb. På den måde kan du overveje om du virkelig brug for den ting, du vil købe eller om det er dine impulser, der styrer dig.

Laver du din egen madpakke? #5

Går du på studie, arbejder et sted uden frokostordning eller skal du på en udflugt og hader du at smøre en madpakke? Kantine-og cafebesøg kan være en dyr fornøjelse, hvis det mere er reglen end undtagelsen, at du tager din madpakke med. Madpakker behøver hverken at være tidsrøvere eller kedelige. Tag eksempelvis rester med fra aftensmaden med på madpakken eller køb ind til din yndlings sandwich.

Lav aktiviteter derhjemme #6

Mødes du altid med dine venner og familie ude i byen i stedet for at mødes hjemme hos en af jer? Det behøver ikke altid at koste penge at være social. Det handler om at se mulighederne og hyggen i at være sammen derhjemme. Bag en kage og inviter på kaffe og kage, inviter på filmaften og lav popcorn eller hvad med at lave mad sammen? Der er en masse muligheder, det handler bare om at ændre dine vanemønstre.

Handler du hver dag? #7

Planlægningen lyder kedeligt og besværligt, men faktisk kan det spare dig for mange penge at planlægge dine indkøb. Lav en madplan for en uge og skriv en dosmerseddel over de ting, du mangler og  – vigtigst af alt – hold dig til den, når du er i supermarkedet. På den måde undgår du en masse små indkøb og spare en masse penge.

Vær realistisk #8

Hvis du lever som en verdensmand, selvom du ikke har økonomien til det, kan du hurtigt bruge alle dine penge. Erkend at du ikke har økonomien til dyre middage, shoppingture og luksusvarer hver uge. Hvis din økonomi er til det, så vælg en ekstravagant ting eller aktivitet, som du vil lave hver måned. På den måde sparer du penge og har noget at glæde dig til.

Forkæler du dig selv med shopping? #9

Hvis du har en dårlig vane med at shoppe, når du er nedtrykt, er der mange penge at spare ved at droppe vanen. I sidste ende får du det ikke bedre af at shoppe, måske får du endda kun en bekymring mere over din økonomi.

Lav et budget  #10

Ender du med tomme lommer hver måned og har du ikke et overblik over din økonomi? Du kan få stor glæde af at lave et budget, hvor du skriver alle dine udgifter ned og inddeler dem i kategorier. På den måde får du et godt overblik over dine indtægter og udgifter. Læs mere om fordele her. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *